Selecteer een pagina

“Dat schuldgevoel… het vreet aan me!”

Heel veel ouders kampen met een schuldgevoel na de scheiding. Het hangt als een zware deken over hun schouders, het gevoel is maar moeilijk af te schudden. Misschien herken jij dit ook wel in meer of mindere mate. You’re not alone.

=====

Wat kan helpen is positieve ZELFSPRAAK , een ander woord voor jezelf coachen. Zeg tegen jezelf: “Stop het piekeren over het schuldgevoel. Dit.Is.Nu.Wat.Het.Is. En ik kan nog steeds een hele goede moeder/vader voor mijn kinderen zijn. Daar werk ik hard voor. Aan mijn liefde voor mijn kinderen is niets veranderd! Ik kan dit!”

=====

Kijk vooruit. Wat kun jij DOEN om de nieuwe gezinssituatie zo warm, liefdevol, gezellig, veilig, fijn, etc., voor jou en je kinderen te maken? Welke stap(jes) kun jij vandaag nog zetten? Wat heb je hierin nodig? Wie of wat kan je hierbij helpen? Schrijf het op, maak een ACTIEPLAN en voer het uit. Hoe kleiner de stapjes zijn, hoe makkelijker ze te halen zijn, en hoe meer succesmomenten je gaat ervaren! 👍

=====

TIP Een vaak hele effectieve eerste stap is het bedenken van een nieuwe gezinsroutine van jouw “nieuwe” gezin zonder de vader/moeder van je kinderen. Bijvoorbeeld elke zaterdag met elkaar borrelen, ‘s middag na school een vast kletsmomentje met speciale thee of iets dergelijks, elke woensdagavond met elkaar iets lekkers (of geks!) koken of bakken. Rituelen dragen enorm bij aan een warm gezinsgevoel.

=====

En onthouden hè: die scheiding opvangen, dat kun jij! 👍❤️