Selecteer een pagina

Rouwen na je scheiding

Het verliezen van je partner en jullie oude vertrouwde gezinssituatie is een ingrijpend, groot verlies. Er volgt een periode van rouw en je hebt tijd nodig om het verlies te verwerken. Ieder doet dit in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. Als ouder heb je naast je eigen zorgen en emoties ook nog eens je gezin te runnen. En dit is een gigantische opgave als je in zo’n moeilijke periode zit!

Hieronder kun je meer lezen over het proces van rouwen en de verschillende rouwfases. Je zult er vast dingen van herkennen. Onderaan de pagina staan ook wat adviezen die jou nu kunnen helpen.

Veel ouders ervaren na de scheiding gevoelens en gedachten als:

Dit is niet waar! – De aanstaande scheiding voelt nog onwerkelijk. Het nieuws is nog niet ingedaald. Het is allemaal nog niet te bevatten.

Ik voel me intens verdrietig – Veel ouders noemen dat ze intens verdriet voelen. Velen herkennen hierbij een benauwend, hartverscheurend gevoel in, jawel, de hartstreek.

Ik voel me opgelucht – Na jarenlang conflict voelt de definitieve beslissing tot echtscheiding voor sommigen juist als een opluchting.

Ik voel me BOOS! – Het loskomen van boosheid is een belangrijke fase in het verwerkingsproces. Het voelt bijvoorbeeld oneerlijk dat dit je is overkomen of je bent misschien boos op jezelf. Boosheid is vaak één van de eerste stappen in het rouwproces.

Ik voel me alleen, soms eenzaam – Veel gescheiden ouders herkennen dit. En zeker in de dagen dat de kinderen bij de andere ouder zijn! Het kan lastig zijn om nieuwe invulling te geven aan je dagen.

Ik voel me somber – Neerslachtigheid komt vaak voor na scheiding.

Lichamelijk voel ik me een wrak – Rouwen kost veel energie en kan flinke tol eisen van het lijf. Goed voor jezelf zorgen is daarom juist nu heel belangrijk!

Top 10 ingrijpende levensgebeurtenissen:

1. Dood van echtgenoot/ echtgenote
2. Echtscheiding
3. Scheiding van tafel en bed
4. Gevangenisstraf
5. Dood van een familielid
6. Persoonlijke ziekte of verwonding
7. Huwelijk
8. Ontslagen worden
9. Echtelijke verzoening
10. Met pensioen gaan

Gebaseerd op uitkomsten van onderzoek met de SRRS vragenlijst (Social Readjustment Rating Scale) onder duizenden personen.

Acht rouwfases na scheiding

Naar de theorie van de Zwitsers-Amerikaanse psychiater Elisabeth Kübler-Ross.

=

1. Ontkenning

Je gelooft nog niet wat je overkomt, het dringt nog niet volledig door.
=

2. Boosheid

“Waarom overkomt mij dit?” Vaak wordt gezocht naar een schuldige om de boosheid en het verdriet op te richten. Het is in deze fase heel moeilijk (zo niet onmogelijk) om met elkaar op één lijn te zitten.
=

3. Verdriet

Het besef komt dat de partner moet worden losgelaten.
=

4. Machteloosheid

De realisatie dat het oude leven voorbij is. “Wat is de zin nu nog?”
=

5. Apathie

Onverschilligheid overheerst, je voelt geen kracht.
=

6. Acceptatie en berusting

Je begint de situatie te accepteren en neemt afscheid van het oude.
=

7. Oriëntatie

Je blik wordt weer breder. Je begint te denken aan de toekomst en wat dit nieuwe begin je zal gaan brengen.
=

8. Uitdaging

Je toekomstblik wordt omgezet in acties: je gaat nieuwe mogelijkheden verkennen en uitproberen.

Wat kun je zelf doen als je rouwt?

 

Allereerst: je hoeft je niet te schamen voor je gedachten en gevoelens. Wat jij voelt, dat is echt en dat mag er zijn. Neem het serieus. Geef jezelf ook de tijd. Hoeveel tijd dit is, dat verschilt per persoon. Probeer daarin mild voor jezelf te zijn; de één heeft meer tijd nodig dan de ander. Bovendien kan het soms eens beter gaan en dan weer wat slechter. Niet voor niets noemen veel ouders de periode van scheiding een achtbaan!

Blijf goed ook goed voor jezelf zorgen.

  • Ga op normale tijden naar bed.
  • Sta op tijd op en kleed je aan.
  • Eet drie keer per dag op vaste tijden.
  • Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs.
  • Blijf als het kan gewoon werken.
  • Zorg voor ontspanning door dingen te doen die je prettig vindt, dingen die je een goed gevoel geven.

Voor veel mensen helpt het om te praten met iemand die ze vertrouwen, over wat je denkt en voelt. Het kan prettig zijn om een aantal gesprekken te hebben met een coach of een psycholoog. Die helpen je graagop weg in moeilijke tijden. Mocht je je op dit moment grote zorgen maken over je situatie of je gezondheid, neem dan altijd contact op met je huisarts.